eduskrypt.pl - platforma nominowana do WORLD SUMMIT AWARD 2007

Klocki lego pomogą uczniom interpretować teksty filozoficzne

Nowatorską metodę nauki historii filozofii będzie wdrażał w warszawskich szkołach wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (UMK) w Toruniu, Jarosław Spychała. Metoda ta polega na wykorzystywaniu przez uczniów klocków lego do rozwijania umiejętności samodzielnego myślenia i swobodnej interpretacji tekstów filozoficznych. Eksperyment będzie badany przez naukowców, którzy na jego podstawie opracują stały program zajęć z historii filozofii dla szkół, wykorzystujących zabawę klockami.

Na pomysł nietypowych zajęć z filozofii Spychała wpadł podczas swojej pracy na UMK. Jak wyjaśnia, chodziło mu o to, aby sprowokować młodzież do samodzielnej interpretacji czytanego tekstu. Poprosił studentów, aby treść przeczytanego fragmentu przedstawili w formie rysunków. Rysunki te były następnie poddawane analizie, co w praktyce oznaczało właśnie interpretację tekstu.

Według Spychały, trudności z wyegzekwowaniem od uczniów lub studentów samodzielnej interpretacji tekstu wynikają z konserwatywnego sposobu nauczania od początkowych klas szkoły, czyli szukania jedynej słusznej interpretacji, którą zazwyczaj prezentuje nauczyciel.

"Nawet jeśli uczniowie są zachęcani do prezentowania własnych sądów i ich uargumentowania, to milczącym założeniem jest, że młody człowiek nie jest zdolny do naprawdę samodzielnego myślenia i że nie ma prawa do wygłaszania własnych opinii. W konsekwencji utrwala się w uczniach - a później pokutuje w studentach - mechanizm czytania i interpretowania tekstów polegający na zmierzaniu do z góry określonych wniosków, które, jak sądzą studenci, zgodne są z oczekiwaniami wykładowcy. Mówią i piszą to, co uważają, że należy, a nie to, co czują +w środku+, aż wreszcie ich +środek+ umiera" - podkreśla filozof.

Następnie Spychała, udoskonalając swoją metodę nauczania zastąpił rysunki budowlami z klocków. Jak wyjaśnia, zrobił to, aby ułatwić zadanie studentom, którzy mniej sprawnie rysują.

"Niektórzy z nich wstydzili się pokazywać swoje rysunki, ponieważ bali się narazić na żarty ze strony kolegów. Konstrukcje z klocków mają zawsze z grubsza tę samą formę, niezależnie od indywidualnych predyspozycji. Nie widać na nich braku wprawy lub innych niedoskonałości" - mówi filozof.

Z zajęć ze studentami zrodził się pomysł zastosowania "klockowej metody nauczania" w szkołach na niższym poziomie.

Spychała rozpoczął współpracę ze Stowarzyszeniem Edukacji Filozoficznej Phronesis. Tam powstał projekt Lego-Logos, w ramach którego w warszawskich szkołach zostanie zrealizowany eksperyment pedagogiczny, polegający na przeprowadzeniu serii lekcji filozofii z użyciem klocków.

"Poszukujemy kolejnych szkół, które chciałyby uczestniczyć w projekcie. Zapraszamy nie tylko placówki z Warszawy, ale także z innych miejsc. Docelowo projekt ma być realizowany w całej Polsce" - informuje filozof.

"Pomysł wykorzystania zabawy w procesie dydaktycznym znany jest już od dawna i praktykowany w wielu szkołach. Moim jednak zdaniem, szkolne zabawy nie są dość zabawne. W rzeczywistości są to zabawy pozorne. Żadne dziecko nie bawi się w domu w taki sposób, jak w szkole" - zaznacza Spychała.

Według niego, klocki lego to idealne rozwiązanie. Zabawa nimi jest popularna wśród dzieci w różnym wieku. Interesują się tym zarówno chłopcy, jak i dziewczynki. Ich uniwersalność pozwala zbudować dowolną konstrukcję, dając dziecku możliwość pełnego wyrażenia swojej interpretacji tekstu.

Lekcja z użyciem klocków składa się z kilku etapów. Najpierw odczytywany jest na głos omawiany tekst, w razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia trudniejsze słowa lub sformułowania. Następnie uczniowie mają za zadanie przedstawić treść wysłuchanego fragmentu w formie budowli z klocków. Kiedy wszyscy skończą zadanie, konstrukcje są kolejno omawiane przez wszystkich uczestników lekcji, a autorzy poszczególnych prac mówią, jakie były ich przemyślenia kiedy tworzyli swoje konstrukcje.

"Po przeanalizowaniu wszystkich budowli, uczniowie zwięźle przypominają swoje interpretacje. W odróżnieniu od klasycznych zajęć, celem tego podsumowania nie jest wskazanie właściwego sposobu rozumienia tekstu. Chodzi przede wszystkim o pobudzenie ciekawości i niedosytu, które sprowokują uczniów do samodzielnego zastanowienia się nad problemem już poza szkołą" - wyjaśnia Spychała.

Wśród celów programu Lego-Logos jego twórca wymienia: wzbudzenie ciekawości poznawczej w uczniach i sprowokowanie ich do własnych poszukiwań, wykształcenie umiejętności uczestniczenia w dyskusji i prowadzenia polemiki, zdobycie wiedzy i umiejętności potrzebnych w procesie twórczego myślenia i działania, a tym samym rozwijanie zdolności twórczych, pogłębienie umiejętności czytania ze zrozumieniem i wzmocnienie postaw tolerancji i otwartości intelektualnej.

Uroczyste otwarcie Projektu Edukacji Filozoficznej Lego-Logos odbędzie się podczas V Międzynarodowego Salonu Edukacyjnego PERSPEKTYWY 2006, organizowanego w dniach 2-4 marca w Warszawie. Tam także będzie można przez cały czas trwania targów brać udział w pokazowych lekcjach historii filozofii z użyciem klocków.

PAP - Nauka w Polsce, Urszula Jabłońska

 góra strony




Koszyk jest pusty
Zaloguj się:

adres e-mail:

hasło:
   
« Zarejestruj się
Wpisz pobrany
kod dostępu:
 
Polecamy:
















Google
    
UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii, proszę zapoznać się z polityką prywatności platformy edukacyjnej eduskrypt.pl
ZAMKNIJ