eduskrypt.pl - platforma nominowana do WORLD SUMMIT AWARD 2007

Kobiece i męskie oblicze internetu

Mężczyźni najczęściej szukają w Internecie świeżych wiadomości, notowań giełdowych, informacji sportowych oraz pornografii, kobiety zaś - porad zdrowotnych i religijnych. Panowie wciąż jeszcze są "trochę bardziej obecni" w sieci niż panie, ale różnica ta szybko się zmniejsza. W grupie nastolatków widoczna jest już tendencja do dominacji  w sieci płci żeńskiej.

Raport, sporządzony przez Pew Internet & American Life Project, uwzględnia dane z ankiet przeprowadzonych wśród amerykańskich internautów w latach 2000-2005. W samym roku 2005 wzięło w nich udział prawie 6,5 tys. osób.

Jak się okazało, obecnie z Internetu korzysta 68 proc. Amerykanów i 66 proc. Amerykanek. Panowie częściej od pań zaglądają do sieci - 44 proc. z nich robi to kilka razy dziennie. Takich kobiet jest trochę mniej - 39 procent.

Więcej mężczyzn, bo aż 78 proc., korzysta z tzw. szybkich łączy (głównie w pracy) w porównaniu z 69 proc. kobiet. Męscy użytkownicy Internetu są też lepiej zaznajomieni z fachowym żargonem i znają pojęcia takie jak "RSS", "spam" czy "firewall".

Obie płcie preferują też inne aktywności w sieci. Mężczyźni chętniej uczestniczą w "ryzykownych" przedsięwzięciach lub transakcjach, jak obrót akcjami czy aukcje internetowe. Okazuje się, że aukcje - takie jak eBay - przyciągają 30 proc. mężczyzn i zaledwie 18 proc. kobiet w sieci.

Mężczyźni częściej też słuchają w sieci muzyki, korzystają z kamer internetowych oraz są skłonni zapłacić za treści dostępne "online".

Więcej panów, aż 70 proc., przyznaje się też do "surfowania" po Internecie dla przyjemności lub "zabicia czasu". Wśród pań odsetek szukających w sieci takiego relaksu sięga na razie 63 proc. kobiet.

Dla kobiet bardziej atrakcyjna jest wirtualna aktywność, opierająca się na relacjach międzyludzkich oraz związkach. Dlatego też panie szczególnie polubiły pocztę internetową. To one częściej wykorzystują e-mail - nie tylko do wymiany konkretnych informacji, ale też do relacjonowania wydarzeń, rozwiązywania problemów, kontaktowania się z szerokim gronem rodziny i przyjaciół.

Zdecydowanie więcej kobiet (78 proc.) niż mężczyzn (58 proc.) poszukuje w sieci informacji medycznych i zdrowotnych. Panie też częściej zaglądają na strony "religijne" - aż 34 proc. Ta tematyka interesuje tylko co czwartego męskiego użytkownika sieci.

Jak podkreślają badacze Internetu, różnice między płciami będą jednak stopniowo zanikać w najbliższych latach. Młode kobiety, w wieku 18-29 lat, korzystają bowiem z sieci tak samo, a może i bardziej intensywnie niż ich męscy rówieśnicy. W tej grupie wiekowej internautami jest bowiem 86 proc. kobiet i 80 proc. mężczyzn.

W grupie nastolatków widoczna jest zaś tendencja do dominacji pań w sieci - wynika z raportu. W roku 2004 aż 22 proc. nastolatek korzystających z Internetu zaczęło prowadzić swój własny dziennik internetowy, tzw. blog. Podobne blogi prowadzi tylko 17 proc. nastoletnich chłopców. To oni jednak wciąż chętniej ściągają z sieci muzykę lub nagrania wideo.

 Badano także zainteresowanie stronami pornograficznymi. Do zaglądania na nie przyznało się w ankietach 21 proc. panów i tylko 5 proc. pań. Jak podkreślają badacze, wyników tych nie można jednak uznać za wiarygodne. "Wyniki tego obszaru badań zawsze są niedoszacowane, gdyż ankietowani zatajają prawdę" - wskazuje Deborah Fallows.

Dziesięć lat temu, w roku 1995 z Internetu korzystało zaledwie 20 proc. całej amerykańskiej populacji, w tym 58 proc. mężczyzn.

Tekst ukazał się na stronie Serwisu Naukowego PAP. DWO

PAP - Nauka w Polsce 

 góra strony




Koszyk jest pusty
Zaloguj się:

adres e-mail:

hasło:
   
« Zarejestruj się
Wpisz pobrany
kod dostępu:
 
Polecamy:
















Google
    
UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii, proszę zapoznać się z polityką prywatności platformy edukacyjnej eduskrypt.pl
ZAMKNIJ